De geur van Sinterklaas vroeger bij ons thuis kan ik me nog heel goed herinneren want wij bakten er altijd flink op los rond die tijd. We maakten dan zelf bergen kruidnoten en stapels speculaasjes en dan rook het hele huis heerlijk. Die twee gouwe ouwe zijn natuurlijk onverslaanbaar maar je kan echt nog zoveel meer lekkers maken laat het onlangs verschenen boek Het Grote Sinterklaas Kookboek zien.
Precies zoals je je voorstelt ziet het er uit: groot, rood linnen met gouden letters en een gouden lintje. Een boek waar menig bak- en kookpiet vast ook in zal kijken om inspiratie op te doen voor strooigoed en lekkers voor in de schoenen.

chocolade sint

Originele recepten
Bij het openslaan word ik meteen verrast door de vrolijke uitstraling want het is heel kleurrijk en laagdrempelig. Het boek is ingedeeld in 4 hoofdstukken en begint met Voorpret. Disco-suikerharten, knutselkunstchocoladeletters, krokante speculaasmuffins, zo kan ik nog wel even door gaan. Heel veel lekker zoete recepten die makkelijk te maken zijn met kinderen en vaak met een hoog versier-het-zelf gehalte.
Dan volgt Ingepakt en uitgepakt want niet alleen cadeautjes in de zak, ook cadeautjes op je bord zijn super leuk!  Wat dacht je van bladerdeeg pietenzakjes gevuld met pompoen en geitenkaas of zuurkoolpakketjes met worst? Een recept als kaneelgranola vond ik iets minder logisch in dit hoofdstuk maar als je de intro bij het recept leest blijkt het idee te zijn dat je deze kan maken om te geven in een mooie weckpot. Dus ook zelfmaakcadeautjes staan in het boek!
Echt een geweldig idee vind ik het chocolademelkbuffet. Daar wordt iedereen toch blij van? Allemaal lekkers wat je in de chocolademelk kan doen zoals tabasco, kaneel of minimarshmallows. Dit is een van de vele originele ideeën die je tegen komt. Dat het samen met drankjes voor de Sintborrel een beetje verdwaald staat in het boek neem ik dan ook helemaal voor lief.

hoofdgerechten

Ook voor bewuste pieten
Pakjesavond goed doorkomen doe je niet op een rantsoen van pepernoten dus vind je in ‘t hoofdstuk Heerlijk avondje hapjes, hoofdgerechten en toetjes met winterse en Spaanse smaken. Denk aan aardappeltortilla, de paella van Sinterklaas en kruidnoten-soesjestoren. Oh, laat dat avondje maar komen!
Als afsluiter is er Nagenieten met heel erg leuke left-over Sinterklaassnaai recepten zoals gehaktballen met pepernoten, kerstflikken van omgesmolten chocoladeletters en jam van mandarijntjes. Daar hou ik wel van, dat je met overblijfsels weer een lekkere dingen kan maken zodat niets in de prullenbak verdwijnt. Perfect voor de bewuste pieten onder ons.

Voor het hele jaar
Bijna alle 100 recepten zijn voorzien van vrolijke foto’s die je meteen het echte Sinterklaasgevoel geven. Ik weet nog dat wij een boek over kerst hadden en dat ik die het hele jaar door uit de kast haalde om even van de sfeer te genieten. Zo’n soort boek is dit ook, eentje waar kinderen even lekker in gaan neuzen. En omdat er genoeg recepten in staan die je als beginnende of gevorderde kok prima het hele jaar door kan maken hoef je echt niet te wachten tot het weer Sinterklaastijd is!

Gevulde speculaas

De auteurs: Yolanda van der Jagt en Anneke Ammerlaan zijn doorgewinterde receptschrijvers die je keer op keer verrassen met creatieve en toch toegankelijke recepten waarvan je uit kan gaan dat alles klopt wat er in het boek staat. En mocht je een gesigneerd exemplaar willen dan kan je het hier direct bij de makers bestellen.

Titel: Het Grote Sinterklaas Kookboek
ISBN: 9789082245509
Prijs: 22,50