Op vakantie in NL ga je niet. Punt. Fuck deze hardnekkige overtuiging van mij!
Met deze heerlijke zomer besloten we in ons kikkerlandje te blijven en last minute te gaan kamperen. Op een zondagochtend boekten we een plekje op een camping, in de middag reden we via de Decathlon om tent, slaapzakken, luchtbedden etc te halen en in de avond zaten we als koningen voor ons nieuwe onderkomen in… jawel… Drenthe!

Niets hoefde tijdens deze vakantie. Man, wat lekker. Meneertje B trok iedere ochtend een sprintje vanuit de tent naar de kleuter apenrots aka speelveldje en speelde lekker in zijn pyjama. En wat de dag verder zou brengen zagen we wel. Zo kwamen we spontaan een hunebed tegen, vet cool! En ongepland kwamen we in Giethoorn terecht waar we een bootje huurden en genoten van een mega ijs. Fietsen door de bossen in Drenthe was ook een perfecte tijdsbesteding, prachtig. Campinglife is the bomb, zeker met ons meneertje van 4 jaar. Maar wat wil je ook als je op de geweldige (natuur) camping De Blauwe Haan staat! En dus bleven we uiteindelijk maar liefst 10 nachten in plaats van de geplande 5 en genoten we buiten onze comfort zone van de magie van op vakantie gaan in eigen land. Dus wie weet gaan we volgend jaar weer kamperen in eigen land. Bye bye overtuiging!

Hier mijn tips voor de omgeving Uffelte, in de buurt van de fijne camping:

Vakantie in Drenthe

We hebben op de verjaardag van vriendlief heerlijk gegeten bij restaurant Ludiek in Havelte. Super vriendelijke bediening, prachtig terras en ook binnen ziet het er top uit en een heel fijne beknopte kaart. Wij genoten van een 3-gangen diner en dat was zo lekker dat ik er voor om zou rijden!

Zwemmen hebben we vaak gedaan bij het zwembad in Havelte. Via de camping kregen we korting en dus plons je voor 3 euro het water in. Omdat het zwembad ook in de avond open is hebben wij heerlijk gepicknickt op een zwoele avond terwijl we nog even konden plonsen.
Ook een fijn zwembad vonden we die in Ruinen, ruime opzet en leuke speeltoestellen. Voor zwemmen in natuurwater was een klein strandje aan de Oude Vaart bij Uffelte erg leuk. Is net even de brug over en dan een zandpad volgen. Vraag bij de locals even de exacte locatie, iedereen kent het wel.

Vakantie in Drenthe

Bij de hunebedden in de buurt van Havelte vind je het theehuis ’t Hunebed. Lekkere uitsmijters, pannenkoeken & appeltaart! Maar meest leuke is dat erachter een mega grote speeltuin (gratis toegankelijk). Ideaal wanneer meneertje B beetje klaar was met stilzitten achterop de fiets. Die kon zich daar echt prima uren vermaken terwijl wij een boekje lazen. Top! En ja, die hunebedden wil je ook zeker bezoeken.

Er is nu een kunstroute in de omgeving van Havelte. Leuk om op de fiets de doen.

Dwingelderveld is echt prachtig om doorheen te fietsen en het leuke is dat we er op 3 dagen na precies 5 jaar geleden daar ook fietsen. Toen zat meneertje B nog in mijn buik. Ik vond het bijzonder om met hem achterop de fiets daar nu weer te zijn. En net als toen maakten we een lekkere stop bij Theehuis Anserdennen Ook even stoppen bij de radio satellieten is een aanrader. Vond ik indrukwekkend want gek om te bedenken hoever wij in de ruimte kunnen kijken. Althans, met radiogolven daar dan want daarmee kunnen ze energie meten. Dan voel ik mij opeens heel erg klein.
En van al dat fietsen krijg je trek en dus aten we per toeval bij restaurant Luning’s, waar we 5 jaar geleden ook zaten. Vooral de pannenkoeken zijn top! (je mag mij wakker maken voor spek, kaas & stroop).

Vakantie in Drenthe

Bosbessen en ander fruit pluk je in de zomer bij een kwekerij in het dorpje Wapse. We hebben de bessen geproefd en die waren top! Alleen plukken terwijl de regen met bakken tegelijk uit de lucht kwam vonden wij niet zo’n goed idee. Next time dus.

Goede pizza’s & ijsjes aten we bij Rimini. En ja ook daar weer heel vriendelijk personeel. Mensen lijken zoveel relaxter in Drenthe dat ik er bijna naartoe zou verhuizen. Jammer dat het net wat te ver weg ligt qua werk voor ons maar anders wist ik het wel hoor.

Over de lokale mentaliteit gesproken, een portie bitterballen kost daar 3,75. In Utrecht betaal ik makkelijk 7 euro. Slaat toch nergens op? En dus was het goed vertoeven op het terras bij de enige herberg van Uffelte waar ze zelf de appeltaart bakken. Heerlijk gewoon en goed.

Vakantie in Drenthe

Ok, als kers op de taart (of aardbei op het ijsje) nog een laatste tip ondanks dat het plaatsje niet in Drenthe ligt: lekker op en top toerist spelen in eigen land doe je in Giethoorn. Behalve dat het een prachtig en bijzonder dorpje is met dito natuurgebied heb ik mij vooral kostelijk vermaakt met het kijken naar buitenlandse toeristen. Of beter gezegd, hoe zij als debielen in bootjes varen en overal opbotsen. Op en top vermaak! Helemaal onder het genot van een mega ijs.

Weet jij leuke campings in eigen land dan hoor ik het graag. Die tent en spullen hebben we nu toch.