Toen ik dit boekje voor het eerst zag was ik er direct verliefd op. Zo puur en eenvoudig in  opzet en met prachtige foto’s van de ingrediënten. Het is fris, licht en inspirerend, precies een boek waar ik blij van word.

Dat Groene sapjes nog een speciaal plekje in mijn hart heeft, heeft ermee te maken dat ik aan het boek heb meegewerkt voor de Nederlandse markt. Toen ik net terug kwam van mijn zwangerschapsverlof en weer aan de slag ging bij Uitgeverij Becht wachtte dit project op mij om het te laten vertalen uit het Frans, op te laten maken en een omslag te laten ontwerpen. Het Franse omslag was aanvankelijk enorm lelijk en toen de Franse uitgever ons ontwerp zag hebben ze dat als inspiratie genomen voor de Franse versie. Dat zijn dan  van die leuke dingen om mee te maken. Helaas het ik het project zelf niet helemaal af kunnen ronden omdat mijn contract afliep en de boekenmarkt op dat moment te onrustig was om het om te zetten in een vast contract. Dat vond ik erg jammer maar gelukkig maak ik nog steeds kookboeken en dat is het leukste dat er is!
Groene sapjes is voor mij echt een pareltje. Als ik ernaar kijk denk ik terug aan de leuke tijd bij de uitgeverij. En hoe gaaf dat zo’n boekje dan een enorm succes wordt!

De kracht van Groene sapjes is dat het boek is ingedeeld op recepten die je allemaal kan maken met een juicer en/of een blender, heel makkelijk dus. Voorin staat handige uitleg over welke groenten je goed in sapjes kan verwerken en wat voor goede stoffen bepaalde groenten bevatten. Daarna volgt informatie over hoe je een detoxkuur kan doen met een handig schema welke sapjes je per dag moet drinken. Bij ieder sapje staat trouwens informatie wat de positive eigenschappen zijn op je lijf.

Groene sapjes watermeloen
Tijd voor de sapjes! Er staan er zoveel in dat het lastig kiezen is! Bijna allemaal bevatten ze groenten, ook de sapjes met fruit. Dus daarom ook de naam, groene sapjes en dat terwijl de kleur ook regelmatig prachtig roze is, bijvoorbeeld door biet. Laat je door de titel zeker niet door afschrikken. Kies je voor een verfrissend en iets hartig zomersapje met komkommer, spinazie, citroen, munt en gember of eentje met biet, basilicum en blauwe bessen? Of toch liever een boerenkool-kokossmoothie met banaan en ananas, oh nee… blader blader blader… watermeloen met banaan, citroen en sla klinkt ook geweldig! Je leest het al. Ik kan nauwelijks kiezen wat ik zal maken, en dat is een heel goed teken als ik dat bij een kookboek heb.

Groene sapjes eindigt met nog een aantal recepten voor notenmelk zoals gemaakt van pecannoten, amandelen en pijnboompitten. Leuke aanvulling!

Groene sapjes amandelmelk

Hoe gaaf de inhoud van het boekje ook is, de liefde op het eerste gezicht was met name door de prachtige vormgeving. En dat maakt dit boekje ook een perfect cadeauboekje met de schappelijke prijs van 12,50. Zeker weten dat de ontvanger er ook blij gaat worden. Check wel even of hij of zij een blender of juicer in huis heeft om er meteen mee aan de slag te kunnen gaan.

Titel: Groene Sapjes
Auteur: Fern Green (ja, it’s all in the name)
Uitgeverij: Becht