Het reisje met Queens Vis naar Vietnam was echt enorm gaaf en natuurlijk heb ik nog veel meer gedaan in die 48 uur dat we er waren dan het bezoeken van de pangakwekerij en de verwerkingsfabriek. In deze blog vertel ik je wat ik allemaal heb gedaan en ook een groot deel van wat ik at!

Schermafbeelding 2015-05-14 om 21.57.56Eenmaal op Schiphol begint de reis voor mij al en niets fijner om voor het boarden dan wat lekkers te eten met een glas bubbels of wijn erbij.

In het vliegtuig van Emirates is het ook totaal niet slecht vertoeven wat betreft de service, eten en mediasysteem. Terwijl ik de film The Theory of Everything zat te kijken zat ik lekker te eten. We hadden een stopover in Dubai. Nooit gedacht dat ze daar smoothies met boerenkool zouden verkopen! Ik ging toch braaf voor een fruitsmoothie.

DAG 1

48 rooftop 2 Eenmaal aangekomen in Ho Chi Minh City was het al avond en dus tijd om een hapje te eten. Met de hele groep waren we op een roof top restaurant waar we allemaal gerechtjes deelden. Alles moest, zoals je ziet, op de foto gezet worden! Ik at hier voor het eerst (denk ik) kwal en slakken. De eerste was zacht en prima te eten en de tweede taaie ellende. Niet mijn ding.

48 ontbijt Ontbijten in Azië is een feestje! In het mooie Continental Hotel Saigon waar wij verbleven kon je traditionele ontbijtgerechten eten zoals Pho Bo, noodles en hartige porridge. Dat vind ik veel lekkerder dan vieze zoete witte broodjes die ze ook hebben. Oh en eindeloos veel vers fruit, daar word ik ook zo blij van bij het ontbijt in Azië!!

48 hapjes Na het bezoek aan de fabriek waar de panga voor een deel wordt verwerkt tot snacks proefden we allemaal hapjes in de testkeuken.

48 uitzichtIn de middag gingen we de hoogste toren van Vietnam bezoeken met prachtig uitzicht over de stad. Er tegenover zat een heel leuk zaakje waar ze ook verse smoothies verkochten. Dat zie je heel veel in Azië, kleine stalletjes waar je verse fruitsmoothies koopt voor minder dan een euro. Wel even opletten dat ze er niet bergen suiker door doen want de gecondenseerde melk die erdoor gaat maakt het al zoet genoeg.

48 soep48 soep 3Het bezoek aan het Nationale oorlogsmuseum raakte mij enorm. Ik vond het zo heftig om de beelden te zien en de verhalen te lezen over de Vietnamoorlog (in Vietnam de Amerikaanse oorlog genoemd) dat ik echt even moest laten bezinken en niet direct trek had. Daarna gingen we bij een streetfoodstalletje soep eten. Gelukkig een lichte soep, vol smaak.
48 lokale markt Vietnam Eind van de middag nog even een lokale markt bezocht en toen was ik wel toe aan een massage. Niet zo laffe bedoeling zoals je in Nederland meestal krijgt. Nee, in Azie nemen ze je meestal flink te grazen met het nodige kraak en sjorwerk, daar hou ik wel van. Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat een massage soms ook wat anders kan lopen dan je denkt. Ik werd door een aardig meisje naar een massagetafel gebracht en terwijl de massage al een minuut of 10 bezig was zei opeens een mannenstem of alles naar wens was. Die was mij dus aan het masseren in plaats van het meisje. Toen werd mijn slipje langzaam aan steeds verder naar beneden gedaan en werden mijn billen goed gemasseerd. De jongen vroeg subtiel of ik niet een speciale massage wilde. Wat moest ik enorm lachen! Gelukkig ben ik totaal niet het type die hiervan in de stress schiet. Ik heb hartelijk bedankt.

Na een kleine dwaalpartij door de stad in de avond kwam ik weer bij het hotel aan. Ik had nog maar weinig tijd om mij om te kleden voor het avondprogramma: een heerlijk diner met de oprichtster van Vinh Hoan en een aantal van haar medewerkers die ons begeleiden tijdens de reis. Wat hebben we enorm veel lekkere gerechten mogen proeven. Er leek geen einde aan te komen! Verschillende soorten springrolls, hele veel visgerechten, zacht varkensvlees en prachtige groenten waaronder een aantal die ik echt niet kende. Het was echt een feestje, wat werden we verwend met de lekkerste gerechten uit de Vietnamese keuken. Moe en voldaan rolde ik mijn mandje in.

DAG 2

48 ochtend HCMC48 slager VietnamVeel te vroeg werd ik door een jetlag wakker. Ik ben de straat op gegaan om de stad te zien ontwaken. Op iedere straathoek waren kleine eetstalletjes waar je een ontbijtje kon scoren met pittige eitjes, baguettes en vlees. Ik was nog niet helemaal wakker en heb het bij een mangosmoothie gehouden. Het was wel echt heerlijk om door de straten te slenteren alsof ik om de hoek woon en even een ommetje loop. Dat gevoel van vrijheid en de geuren van een vreemd land opsnuiven vind ik zo fijn. Daar laadt mijn innerlijke batterij enorm van op. Daar heb ik geen slaap voor nodig, die haal ik thuis wel weer in.

48 varkensvleesNa weer een lekker ontbijt in het hotel hadden we een programma voor de boeg met veel reizen: 4 uur rijden naar de kwekerijen, en ook weer terug. Onderweg stopten we bij een soort wegrestaurant. We aten heerlijk mals varkensvlees dat krokant gebakken was met bruine suiker, knoflook en een beetje azijn. Erbij geurende rijst en wat bijgerechtjes. Ik begreep dat dit een simpele maaltijd was die mensen thuis ook wel maken, maar wat was het lekker. Zo eenvoudig en zo smaakvol! Ik ga binnenkort proberen het na te maken.

48 grote garnalen Na het bezoeken van de kwekerij kregen we op het kantoor wat later in de middag een overweldigende lunch aangeboden. Gigantische garnalen waren mijn favoriet samen met kort gebakken bloemen van pompoen. Er waren weer zoveel verschillende gerechten op tafel waar je wat van kon pakken. Echt, dat vind ik zo leuk en gezellig eten. Dat zou ik ook wel meer in Nederland willen doen.
48 onderweg 2 Na de lange reis terug richting vliegveld konden we nog even opfrissen in een hotel in de buurt. Samen sloten we de reis af met een borreltje op het vliegveld en toen zaten de 48 uur er alweer op in Vietnam. Tijd om de lange reis weer naar huis te maken met een tussenstop in Dubai. Daar stond de vrouw van de Queens Vis directeur ons op te wachten met een gigantische goodiebag vol bevroren vis om thuis nog na te kunnen genieten van alles wat we hebben gezien.
48 selfie Vietnam Ja het was een pittig reisje van 48 uur in Vietnam met een vol programma. Mijn hoofd loopt nog steeds over van de indrukken als ik eraan terugdenk. Wat was het gaaf!! Super thanks Queens Vis en Vinh Hoan. En natuurlijk ook mijn reisgenoten FrancescaKookt, Jelmer de BoerOhmyfoodness, BrendaKookt en Simone’s Kitchen want het was reuze gezellig met jullie.