Een flitsende, bijna misselijkmakende culinaire rollercoaster die nieuwsgierig genoeg maakt om steeds weer in te stappen en nog een rondje te maken.

Zo zou ik de roman Verrukkelijk! van Ruth Reichl omschrijven. Dit boek gaat over Billie, een jonge meid die naar New York verhuist om bij het food magazine Delicious! te gaan werken waar ze zich helemaal thuis voelt tussen haar extreme food minded collega’s. Plotseling wordt het magazine opgeheven en blijft zij als enige aan om de teleurgestelde lezers te woord te staan. Tijdens deze eenzame klus ontdekt ze in de bibliotheek van het magazine brieven van het twaalfjarige meisje Lulu. Zij heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog een correspondentie met de legendarische chef James Beard. Deze brieven geven Billy niet alleen een nieuwe kijk op het culinaire erfgoed maar roepen ook een gevoel van verbondenheid bij haar op…

Omdat ik enorm hou van culinaire romans lezen zoals Koken voor meneer cappuccino van Amanda Hesser en Daalder van Philibert Schogt had ik ook meteen zin om mijn tanden te zetten in Verrukkelijk, de culinaire roman die nu net uit is. Het is echt een boek waar ik helemaal in op kan gaan: enorm veel culinaire informatie met ook voor mij onbekende ingrediënten (ja die zoek ik dan even op!) verweven in een roman met een makkelijk leesbaar verhaal.
Door de hoeveelheid omschrijvingen van smaken is het voor mij wel bijna misselijkmakend want ik proef in gedachten alles mee. Het is in het begin zelfs zoveel dat ik soms het boek even weg moet leggen om het te laten bezinken. Daarmee is deze roman wat mij betreft onderscheidend maar ook wel af en toe over de top. Het is bijna dat de auteur bezig is om te pronken met kennis en op een zo bloemrijke manier smaken op papier te zetten dat het een beetje overdreven is. En voor mij dus misselijkmakend.

Het verhaal an sich kabbelt rustig voort en heeft weinig opbouwende spanning. Pas op het einde krijg ik echt zin om verder te lezen voor de ontknoping. Daarom is Verrukkelijk! een prima boek om te lezen tijdens een relaxte vakantie: even tussendoor een plons in het water doen, wat eten en daarna weer verder lezen. Het is ook nog eens een aardig dikke pil (432 blz) dus om die reden ook ideaal voor op vakantie. Meenemen dus!

Titel: Verrukkelijk!
Auteur: Ruth Reichl
Uitgever: Bruna Uitgevers