Licht! van Hugh Fearnley-Whittingstall is voor mij de ultieme opvolger van zijn succesvolle eerste boek in Nederland Veg!. Het boek is weer bomvol lekkere recepten zonder veel poespas, budgetvriendelijk en ook nog eens met een gezonde insteek.

Ongecompliceerd koken
Toen ik het boek voor de eerste keer doorbladerde zag ik meteen zoveel heerlijke recepten dat ik direct enthousiast werd om mijn keuken in te duiken. Een kleine greep: venkelsoep met citroen, Bloody Mary-biefstuk met avocado, gegrilde sardientjes met gemarineerde courgette, granita van pruimen, honing en steranijs en ik kan nog wel even doorgaan.
Wat mij meteen opvalt aan het boek is dat de foto’s fijn toegankelijk zijn. Ik denk dat de meeste mensen die het boek inkijken ook meteen het idee hebben dat ze de gerechten zo kunnen maken. Dat is de kracht van dit boek, wat Veg! ook helemaal in zich heeft. En zoals Hugh zelf vertelt in het voorwoord houdt hij van recepten zonder ophef, gedoe of moeilijke technieken. Dat resulteert in ongecompliceerd koken zonder veel moeite en stress en snel klaar. Ook mag je best vrij zijn in iets meer van dit en iets minder van dat zonder dat je gerecht mislukt. Daar hou ik van. Het is dus echt een boek waar je inspiratie uit haalt om binnen een mum van tijd een smaakvolle maaltijd op tafel te zetten.

salade

Tarwe- en zuivelvrij
Door de titel Licht! had ik eerst ingeschat dat dit een boek zou zijn met frisse gerechten die je eet als je weer in je bikini wilt passen zonder strikte regels. Niet perse een dieetboek maar meer een boek met gerechten die niet zwaar op de maag vallen. Nu heeft het boek dat zeker in zich maar de achterliggende gedachte van de recepten is dat alles zuivel- en tarwevrij is. Hugh kwam er voor zichzelf achter dat overal waar lactose in zit zoals boter, melk, yoghurt en kaas niet altijd even goed is voor je lichaam. Het is zelfs zo dat een groot deel van de wereldbevolking dit eten niet goed kan verteren. En zo is het ook met tarwe want heel veel mensen kunnen geen koekjes, brood en pasta eten zonder dat ze last hebben van hun buik. Voor hemzelf was dit een soort eyeopener en daarom vroeg hij zichzelf af of we deze producten die eigenlijk niet heel goed voor ons lichaam zijn wel echt nodig? Zijn antwoord; Nee!
Hugh is, samen met zijn River Cottage team, aan de slag gegaan om dit kookboek te maken met alleen maar recepten die tarwe- en zuivelvrij zijn. En wat ik dan weer tof vind is dat ik direct bij het openslaan van het boek meteen trek kreeg en totaal niet iets dergelijks als kaas of pasta miste. Dat komt ook omdat hij met mooie alternatieven aankomt in de vorm van andere meelsoorten en andere vetten. Dus laat je vooral niet teveel beïnvloeden door de ingrediëntbeperkingen van het boek maar zie het juist als een mooie uitdaging om weer eens op een andere manier te gaan eten. Net zoals Veg! dat was voor mensen die wat minder vlees en vis wilden eten. Gebruik het dus als een inspiratiebron om anders te koken.

Wat te zeuren
Licht! geeft ideeën voor ieder eetmoment op de dag, van ontbijt tot lunch, van zelf brood bakken tot zoete verwenners. Verder volop groentegerechten als salades en soepen maar ook hoofdstukken met vis en vlees, waarbij ik het vis hoofdstuk wat sterker vind dan de vleesgerechten omdat daar regelmatig wat left-over producten weer tot een nieuw recept worden omgetoverd. Leuk idee maar ik heb niet zo vaak kliekjes over om daar weer een complete maaltijd van te maken. En nog wat te zeuren, ik vind witte rijst met een beetje waterkerspuree en een gekookt eitje geen briljant recept. Ik zou het niet eens willen eten. Hugh zegt erbij dat hij blij wordt van de eenvoud hiervan. Dit is mij net iets té.

makreel

Handigheidjes
Heel goed in het boek vind ik de symbolen die bij veel gerechten staan. Een wekkertje vind je bij gerechten die binnen 20 minuten op tafel staan, een broodtrommeltje voor eten wat handig mee te nemen is als bijvoorbeeld een goede lunch en een groene V voor de vegan recepten. Hiermee heb ik in een oogopslag meteen een beeld van het recept en wat ik er mee kan.
Ook staat er achterin het boek handige uitleg over ingrediënten en een lijst met recepten die glutenvrij zijn. Tarwevrij betekent namelijk niet automatisch glutenvrij dus voor mensen die daar naar op zoek zijn is dit denk ik heel handig.

Ik vind het een kookboek vol creatieve recepten die mij een hoop inspiratie geven om weer eens op een andere manier te koken dan mijn vaste patroon met regelmatig kaas en tarwe. Maar het allerbelangrijkste is dat het mij doet watertanden en laat prikkelen om de keuken in te rennen dus zeker een kookboek om te hebben. En als ik nou ook nog door deze gerechten in mijn bikini ga passen is dat een heel erg mooie bijkomstigheid!

Licht!
Hugh Fearnley-Whittingstall
Uitgeverij Becht