Rutger ken je vast nog wel; hij is de winnaar van de eerste editie van Heel Holland Bakt. Ik was meteen fan van hem omdat hij super relaxed is en de mooiste, en natuurlijk de lekkerste, dingen bakt. Zijn eerste boek kwam dit voorjaar uit en nu ligt zijn tweede boek al in de winkel: Rutger bakt feestelijk.

Het is een compact boek geworden met 40 heerlijke recepten voor komende feestdagen. De recepten zijn opgedeeld in brunch, bij de koffie, dessert, grand desset, bij de bubbels en als laatste basisrecepten met handige stap-voor-stap foto’s. Heel fijn, aan het begin van het boek vind je veel info over technieken, tools en als laatste ook tips en trucs.

Als ik door het boek heen blader zit ik helemaal in de kerstsfeer. De gezelligheid spat van de pagina’s af doordat er aardig wat foto’s van Rutger in huiselijke setting in staan. Ik heb zijn vader gesproken tijdens de lancering van het boek en dat gezellige is precies zoals zijn vader erover vertelde. In huize van den Broek wordt ieder jaar volgens traditie tulband gebakken voor vrienden en familie in de oude tulbandvorm van oma. En dit recept staat in het boek, nest als veel van Rutger zijn feestelijke succesnummers zoals ook zijn aardbeientiramisu. Die heb ik tijdens het boekfeestje geproefd en voor de zoetekauwen onder ons een walhalla!

Alle recepten zijn voorzien van mooie foto’s en laten mij direct watertanden. Ga ik winterbuns met cranberry’s maken bij de brunch, Victoria Sponge met stoofpeertjes voor bij de thee of vanilleparfait met framboos als toetje? Ik ben er nog niet over uit maar één ding is zeker, je krijgt meteen zin om te gaan bakken als je dit boek in handen hebt. En nee, niet alleen tijdens de feestdagen want er staan genoeg recepten in die je het hele jaar door kan maken wat mij betreft.

Ik ben het helemaal met Rutger zijn uitspraak eens: ‘Als het feest is wordt er gebakken en als er gebakken wordt is het feest.’ En met zijn boek gaat dat helemaal lukken!

Titel:
Rutger bakt feestelijk