Het nieuwe kookboek van Yvette van Boven is voor mij één grote frustratie: ik weet bij god niet waar ik moet beginnen, zoveel heerlijks en creatiefs staat erin!
Ik had een oplossing bedacht: ik ga gewoon iets bakken met alleen maar ingrediënten die ik in huis heb. En omdat Yvette is gaan experimenteren om te kijken of ze ook met andere zoetstoffen of meelsoorten kon bakken gebruikt ze in haar recepten regelmatig wat specifieke of originele producten zoals agavesiroop en roggemeel. Die heb ik niet standaard in mijn voorraadkast liggen (en die is erg leeg nu ik op het punt sta te verhuizen) dus dat scheelde dacht ik. Ik kwam bedrogen uit. Ja, ik had nog een handjevol recepten over, dat was fijn, maar nog steeds was kiezen een enorm tijdrovende klus kan ik vertellen want ieder recept had zo’n geweldige aanbeveling van Yvette dat het verdomd lastig kiezen was tussen: ‘Echte dooreetkoekjes. U bent gewaarschuwd’,  ‘Oh god, hou me tegen’, ‘Vreselijk verslavend. Bah’ en ‘Dit is by far het lekkerste recept uit het boek

Ok, een andere tactiek: plaatjes kijken. Net als bij Yvette’s eerdere boeken heeft ze alles zelf gebakken en ook de styling gedaan. Haar man Oof Verschuren heeft de mooie foto’s gemaakt. Ieder koekje, taartje of brood staat er even jummie en groot in beeld op dat ik steeds zin heb om een hapje uit het boek te nemen. De vrolijke illustraties zijn ook van Yvette’s hand, net als de aquarellen en eigenlijk gewoon de hele vormgeving. Dat is wat het boek zo krachtig maakt, dat het een heel mooi geheel is. En weet je wat handig is aan die aquarellen op de pagina’s? Dat je vlekken die je maakt tijdens het veervuldig bakken uit dit boek (dat ga je zeker doen!) niet zo ziet. Lucky me want ik heb daar nogal een handje van als chaotische thuisbakker. Maar dan moet ik dus wel eerst een keuze maken: WAT ik ga bakken!

Volgende strategie: niet een recept waarvan ik al in het begin van denk dat gaat mij no way lukken. Moeilijke handelingen waarbij je het liefste een soort van octopus zou willen zijn qua hoeveelheid handen die je nodig hebt, daar hou ik niet zo van. Of van dat enorme geboetseer met marsepein om een complete dierentuin op een taart te knutselen. Gelukkig is Yvette hier ook totaal niet van want bakken moet rustgevend en gezellig zijn. En als je ook maar even het idee hebt dat het wat lastiger gaat worden dan staat er bij een aantal recepten naast een duidelijke uitleg ook nog stap-voor-stap afbeeldingen zodat het zeker gaat lukken. Of zoals Yvette schrijft in haar voorwoord: ‘U kunt het ook. Makkelijk zelfs.
En vergeet niet het lijstje voorin in het boek even te lezen met handige tips onder het kopje SOS Eerste hulp… met onder andere erg geestige adviezen als ‘Cake is zwart. Oven was te heet of u was de tijd vergeten.’

Uiteindelijk bakte ik Kreukelkoekjes met citroen & venkelzaad. Toegegeven, doordat ik een beetje eigenwijs was was de eerste lading koekjes niet goed gelukt. Ik had namelijk formaat pingpongbal aangehouden ipv de grootte van een dikke druif. En ook de afstand tussen de balletjes had ik niet goed gedaan. Ondanks dat ik flink van het deeg had gesnoept omdat het zoooo lekker was had ik nog genoeg over om nog een plaat koekjes te maken en nu wel volgens de instructies. Bakken is best een precies werkje en daar moet ik me ook gewoon aan houden want daarna waren ze prachtig mooi & lekker! En Yvette had het ook helemaal aan bij rechte eind met haar omschrijving van de koekjes. Het waren echte dooreetkoekjes. Ze had me nog zo gewaarschuwd.

PS. 1 klein dingetje vond ik wel jammer in het boek: er staat een verwijzing in naar een jamrecept uit haar eerste boek Home Made. Mocht je dat boek niet in je kast hebben staan dan voelt dat denk ik toch een beetje suf. Gelukkig schrijft Yvette dat je ook prima jam uit de winkel kan gebruiken dus helemaal onthand ben je niet.

Ik bakte een variant op haar cinnamon rolls van zoete aardappel: Pumkin bacon cinnamon rolls. Hier het recept.

Titel: Home Baked
Auteur: Yvette van Boven