Iets meer dan een maand geleden maakte ik een foto van de inhoud van mijn keukenkastje. Ik kwam er toen achter dat ik aardig wat ingrediënten in huis had die ik niet zelf had gekocht en daardoor voornamelijk kastvullers waren. Lees hier terug.
In de afgelopen weken heb ik mijn best gedaan om de hoeveelheid kastvullers terug te dringen. Ik had 3 pijlers in mijn aanpak:
1. Opeten
2. Weggeven
3. De toestroom verminderen
De pijlers
1. Opeten klinkt enorm voor de hand liggend , toch ben ik veel meer vanuit mijn keukenkastje gerechten gaan bedenken dan direct naar de supermarkt te rennen en alles in huis te halen. Dat hielp echt om dat kastje leger te krijgen, en het heeft mij weer op leuke ideetjes gebracht zoals citroencouscous met sardines.
2. Via twitter kreeg ik allemaal goede tips wat ik met eten kon doen wat ik zelf niet gebruik maar waar een ander nog wat aan heeft. Een grote tas vol lekkers heb ik aan de daklozenkrantverkoper gegeven die bij mijn vaste supermarkt dagelijks staat. Hij was daar erg blij mee. Verder heb ik ontdekt dat er bij mij om de hoek een inzamelpunt is voor de voedselbank waar ik ook terecht kan met spullen die ik niet zelf gebruik.
3. Om de toestroom te minderen van spullen die ik toegestuurd krijg heb ik aan PR bureaus gevraagd of ze mij vooraf mailen als ze een pakketje aan mij willen opsturen. Dan kan ik beter inschatten of een product is waar ik wat mee kan of dat ik het liever niet ontvang. Het is tenslotte niet alleen zonde van de producten als ik er niets mee doe maar ook al het verpakkingsmateriaal en het vervoer zijn slecht voor het milieu. Door op deze manier samen te werken met de bureaus hoop ik dan ook dat iedereen zijn voordeel ermee doet en ook het milieu wordt gespaard.
De inhoud van mijn keukenkastje is nu echt veel beter in balans en daar ben ik blij mee. Links alles wat ik zelf heb gekocht, rechts boven alles wat ik in huis heb gehaald voor freelance opdrachten of mijn blog en rechts onder nog een paar producten die ik heb gekregen.
Ook het probleem dat alles door elkaar lag in mijn keukenkastje en ik daardoor geen overzicht meer had heb ik opgelost met de goede tip die ik via Facebook kreeg om alles in doosjes te bewaren. Wat een mazzel was het dat ik heel veel doosjes toegestuurd had gekregen om over meal preppen te schrijven dus die gebruik in nu onder andere om mijn keukenkast een beetje netjes te houden. Zo zie je maar weer, spullen die ik krijg kan ik soms ook super handig weer gebruiken.
Mocht je ook je keukenkastje op gaan ruimen, bedenk dan even vooraf wat je met de spullen kan doen die nog goed zijn. Vaak kan je iemand anders er weer blij mee maken!
Ziet er goed georganiseerd uit! Klopt ook wel wat je zegt qua spullen ontvangen dat het op deze manier een stuk beter is voor verschillende partijen.
Heel nieuwsgierig.. Waar heb je de bakjes vandaag? Zien er vet handig uit en ik ben een beetje klaar met mijn ikea bakjes vandaar.
Ha Kim, de bakjes zijn van lock & lock en inderdaad erg handig. Vooral de bakjes met vakken vind ik ideaal om zo snackgroente van gedroogd fruit bijvoorbeeld te scheiden.